TPMS hibakód törlése: Guminyomás-ellenőrző rendszer reset

TPMS hibakód törlése: A TPMS hiba törlése a guminyomás ellenőrzésével és a rendszer resetelésével történik, attól függően, hogy közvetlen vagy közvetett rendszerről van szó.

Ha Ön is észrevette, hogy a műszerfalon felvillan a sárga TPMS jelzés, és ez bosszantóan világít minden indításkor, tudom, mennyire frusztráló ez a mindennapi vezetés közben.

Ez a kis lámpa nem csak figyelmeztet, hanem potenciális biztonsági kockázatot is jelezhet, ha figyelmen kívül hagyja, mert a nem megfelelő guminyomás balesethez vezethet.

A TPMS rendszer – vagyis a Tyre Pressure Monitoring System – éppen ezért van, hogy valós időben figyelje a guminyomást, csökkentse az üzemanyag-fogyasztást és növelje a gumiabroncsok élettartamát.

A hibajelzés okai változatosak lehetnek, legyen szó alacsony nyomásról, szenzorcseréről vagy egyszerű kerékcseréről, de a lényeg, hogy ne pánikoljon: a törlés nem bonyolult, ha lépésről lépésre követi az útmutatót. Célom, hogy magabiztosan resetelje a rendszert és megelőzze a további gondokat.

Cikkünk főbb pontjai

  • TPMS áttekintés: A TPMS rendszer biztonságot, üzemanyag-megtakarítást és a gumi hosszú élettartamát biztosítja; hibajelzés okai: alacsony nyomás, szenzorhiba, kerékcsere.
  • Rendszerek típusai: Közvetlen TPMS (szenzoros, valós idejű); Közvetett TPMS (ABS-alapú, forgásmérés); hibák: akku-lemerülés, referenciavesztés.
  • Reset módszerek: Kézi gomb (nyomásbeállítás után, 3-5 mp tartás); Menüből kalibráció (vezetés közben); Küszöb-módosítás prémium modellekben.
  • Szenzorcsere: ID-beolvasás OBD-vel vagy automatikus tanulással; Klónozás ID-átvétellel; Szakszerviz szükséges komplex esetekben.
  • Problémák és megelőzés: Szezonális újraprogramozás; Nyomásellenőrzés törlés előtt; Karbantartás 5-10 évente; Szakszerviz direkt rendszerekhez.

A TPMS rendszerek 2 fő típusa és a hibajelzés okai

TPMS típusok: A TPMS rendszerek 2 fő típusa a közvetlen és a közvetett, amelyek eltérő módon érzékelik a guminyomást, így más okok vezethetnek hibajelzéshez.

A TPMS rendszerek megértése kulcsfontosságú ahhoz, hogy Ön hatékonyan kezelje a hibát, mert nem minden modell működik ugyanúgy. Kezdje házi diagnosztikával, hogy ne kelljen feleslegesen szerelőt hívni.

A közvetlen és közvetett rendszerek között a különbség elsősorban abban rejlik, hogyan mérik a nyomást, és ez meghatározza a hibaelhárítás módját is.

Közvetlen TPMS (direkt TPMS)

A közvetlen TPMS a gumiabroncsokban elhelyezett szenzorokkal dolgozik, amelyek valós idejű adatokat küldenek az ECU-nak, így pontos képet adnak a nyomásról mind a négy keréken.

Ez a típus különösen megbízható, de érzékeny a mechanikai beavatkozásokra. Ha Ön mostanában cserélt kereket vagy szenzort, akkor ez lehet a ludas: a szenzor akkumulátora lemerülhet, sérülhet a telepítés során, vagy egyszerűen elveszhet az ID-kód, amit az ECU-nak ismernie kell. Ilyenkor a jelzés nem csak villog, hanem tartósan ég, figyelmeztetve a potenciális defektre. Javasoljuk, hogy mindig ellenőrizze a guminyomást nyomásmérővel, mert ha az alacsony, az önmagában kiválthatja a hibát.

Közvetett TPMS (indirekt TPMS)

A közvetett TPMS az ABS és ESP szenzorait használja, amelyek a kerékforgási sebesség eltéréséből következtetnek a nyomás változására, így olcsóbb és karbantartástól mentesebb ez a megoldás.

Ez a rendszer okos, de trükkös: gumicsere után elveszíti a referenciapontot, vagy ha módosítja a nyomást, újra kell kalibrálni. Hibajelzést okozhat egy defektes kerékforgás-érzékelő is, ami összekeveri a jeleket. Ha szezonálisan cseréli a gumikat, ez gyakran megesik.

A hiba törlése és a rendszer visszaállítása (reset)

A hibatörlés módja: A TPMS reset kézi gombbal, menüből vagy kalibrációval történik, mindig a guminyomás beállítása után.

A resetelés a leggyakoribb lépés hibajelzés esetén. Mindig kezdjen nyomásellenőrzéssel, mert ha az alapvető okot nem kezeli, a hiba visszatér.

Kézi resetelés (közvetett TPMS-nél a leggyakoribb)

Először ellenőrizze és állítsa be a guminyomást a gyári értékre – ez a kulcs, mert a rendszer csak akkor tanulja meg újra a normális állapotot.

A reset gomb általában a kormány alatt, a kesztyűtartóban vagy a műszerfalon található; nézze meg a kézikönyvét, ha bizonytalan benne.

Kapcsolja be a gyújtást anélkül, hogy indítózna, nyomja meg és tartsa nyomva a gombot 3-5 másodpercig, amíg a lámpa villogni nem kezd, majd kapcsolja ki és be.

Sikeres resetnél a jelzés kialszik vagy megerősítő villanást ad – ha nem, ismételje meg. Ez a módszer gyors, és javaslom kezdőknek, mert minimális kockázattal jár.

Az autómenü használata (modern járművekben)

Sok újabb modellben a menüből resetelhető: navigáljon a „Beállítások” vagy „Járműinformáció” részhez, válassza a „Tyre Pressure” (Gumiabroncs nyomás) vagy „TPMS Reset” opciót.

Indítsa el a kalibrációt, és vezessen egy rövid ideig egyenes úton, hogy a rendszer mentse a referenciát – mindössze néhány kilométer elég. Ha elektromos vagy hibrid autót vezet, ez a legkényelmesebb mód, mert integrált a fedélzeti számítógépbe.

A riasztási küszöb módosítása (speciális esetek)

Prémium autókban előfordul, hogy a küszöböt is vissza kell állítani, különben a rendszer túl érzékeny marad.

Ez menüből vagy gombbal történik; ha nem találja, nézze a modellspecifikus útmutatót. Én hangsúlyozom: ez megelőzi a téves riasztásokat, különösen ha gyakran szállít terheket.

a szenzorcsere és a rendszer újraprogramozása (közvetlen TPMS)

Szenzorcsere lépései: Az új szenzor azonosítójának beolvasása OBD-n keresztül vagy automatikus tanulás móddal történik, hogy az ECU felismerje őket.

Ha érzékelőt cserélt, a programozás nélkülözhetetlen, különben a rendszer vak marad.

Az új érzékelő azonosítójának beolvasása (tanítási folyamat)

Az ECU-nak szüksége van az egyedi azonosítóra, különben nem tudja társítani a szenzort a kerékhez.

Szakszerviz OBD szkennerrel olvassa be. Ez a lépés biztosítja, hogy a valós idejű adatok pontosak maradjanak.

Tanítási módszerek (modelltől függően)

Az OBD II porton keresztül direkt beírás a leggyorsabb, de az auto-learn (automatikus tanulás) módban az autó vezetés közben tanulja meg az azonosítókat.

Mágneses aktiválással pedig rádióhullámmal ébresztik fel a szenzorokat. Válassza a modellhez illőt, és én javaslom a kézikönyv ellenőrzését.

Ha bizonytalan a programozásban, az Autódetektív profi eszközökkel végzi el gyorsan.

A klónozás módszere

Klónozással az új szenzor átveszi a régi azonosítót, így nincs szükség ECU-frissítésre. Ez olcsó, de csak kompatibilis szenzorokkal működik.

Gyakori problémák és tippek a megelőzésre

Megelőzés tippjei: Szezonális kerékcserekor mindig programozza újra a rendszert, és rendszeresen ellenőrizze a nyomást, hogy elkerülje a hibakódokat.

A szezonális kerékcsere problémái

Téli-nyári garnitúra cserekor a szenzorok pozíciója változik, így törölnie kell a kódot. Kalibrálja újra minden szezonban, különben téves jelzések jönnek.

Alacsony guminyomás miatti hibakód

Ne csak törölje: mérje és állítsa be a nyomást, mert ez a fő probléma. Hetente ellenőrizze, különösen hosszabb utak előtt.

Rendszeres karbantartás

A szenzor akkuja 5-10 évig bírja, de cserénél ne felejtse a programozást. A rendszeres ellenőrzés megelőzi a váratlan hibákat.

Szakszerviz felkeresése

Ha a reset nem működik, vagy direkt rendszer van, hívjon szakembert – különösen érzékeny modelleknél.

Az Autódetektív alapos diagnosztikát kínál ilyen esetekben.

A TPMS reset kulcsa a nyomásellenőrzés és a típus-specifikus eljárás. Ha direkt rendszere van, inkább kérje szakértő segítségét, mert ez védi Önt és családját az úton.

Fotó: freepik